středa 17. února 2016

Anatomie - zimní semestr

Chtěli jste podrobné učící články, máte je mít :D Latina bude... někdy. K anatomii vás pak ještě čeká přehled za letní semestr + všeobecný souhrnný článek.


Během zimního semestru máte mít každých 14 dní na praktikách zkoušení/test (podle vyučujícího) z jednoho celku. Někdy se to samozřejmě může trochu posunout kvůli svátkům atd., myslím, že zrovna na svaly jsem měla týdny tři (krásně prokrastinační :D).

Celky:

  • kosti HK, DK + osový skelet
  • klouby HK a DK
  • svaly HK a DK
  • lebka
  • GIT

Z čeho se učím:
Čihák I, II - Učebnicová stálice. Naše vyučující jede jenom z ní, takže pro úspěšné testy je to skoro nutnost :) Mně osobně moc nevyhovuje styl, jakým je napsaná, protože souvislý text se hezky čte, ale blbě se mi z něho učí. Nicméně zde oceňuju velmi detailní a precizní (někdy až moc :D viz svaly) obrázky, které ještě k tomu nemají popisky přímo u struktur, takže se z toho dá dobře donekonečna zkoušet. Za sebe bych si jí rozhodně pořídila, a to v materiální formě, zbytek můžete mít elektronicky. Ale tak, sto lidí, sto chutí :D Každý by si měl najít to, co jemu samotnému vyhovuje a pomáhá k nejlepším výsledkům.

Memorix anatomie - Je mi to jasné, půlka lidí teď spráskla ruce, protočila oči v sloup a zakousla se do stolu: Kacířka! Učí se z Memorixu! :D Dělám si srandu, jen jsem nedávno narazila na plamennou debatu na FB, kde Memorix znectili, protože je tam toho málo a ke zkoušce to nestačí. Buďme upřímní a realističtí - jestli ke zkoušce budu umět "jenom" celý Memorix, tak budu fakt hustá :D
Proč mi Memorix vyhovuje?
  • text je ve formě výpisků, v bodech - dobře se z toho učí
  • obrázky jsou sice barevné a takové zjednodušené, ale aspoň víte, jak je ta struktura rozsáhlá (jsou tam vyznačeny hranice)
  • když něco nepochopím z Čiháka, pochopím to z Memorixu (a naopak samozřejmě)
  • na začátku každé kapitoly je shrnutí o dané kosti/orgánu atd.
  • na konci každého celku jsou otázky k procvičení
  • někdy jsou tam fakt dobré mnemotechnické pomůcky


Feneisův obrazový slovník anatomie - Najdete v něm asi tak 10x víc struktur než v Čihákovi, takže chcete-li umět všechno, určitě si ho kupte :D Já ho používala jen ze začátku, je dobré vidět to i jen v perokresbě (navíc se tyhle obrázky dávají spíš do testů, protože to není tolik náročné na tisk), popř. jiných úhlech než je v Čihákovi.








Dodatečné pomůcky:
Anatomy learning - 3D atlas, skvělý pro prostorové představení struktur (hl. u kostí a svalů). Můžete si to libovolně přetáčet, odstraňovat jednotlivé vrstvy a samozřejmě má i vlaječky s popisky, které sice nejsou přímo v latině, ale postačí. Tohle mi hodně pomohlo, zvlášť když neplánujete být věčně na samostudiu na pitevně :D
Anatom.cz - Webová aplikace doprovázející Memorix. Je to sice teprve v testovacím provozu a má to svoje mouchy, ale využila jsem to u ligament.
Anatonomina - Obsahuje i fotky preparátů (našla jsem to tedy jen u kostí, ale tak, zas tolik jsem to nepoužívala :D) a některé příspěvky mají i namluvený komentář.
Fotografický interaktivní atlas člověka - Zatím jsem to tolik nevyužila, ale myslím, že ke zkoušce se ty pdf soubory a fotky preparátů budou hodit :)
+ nějaké další, které napíšu přímo k okruhu

Materiálů je dost, ale bohužel, žádný z nich za vás to učení neudělá :D Někdo ještě používá anatomické atlasy, na mě by to ale už bylo moc věcí. Sice mám Sobottu a Nettera stáhnuté (protože jenom z ceny za Čiháky mi srdce krvácelo, a to jsem ho sehnala skoro nejlevněji, co to jde), ale nebyl pořádně čas do nich kouknout.


Jak se učím - obecně:
Jsem ten typ, co si věci dokola čte a něco z toho vyleze. Začínám tím, že si přečtu Memorix (základ) a poté si jednou přečtu Čiháka (nabaluji informace na základ). A pak jedu většinou obrázky...
Jinak, od kloubů jsem začala s vlastními výpisky, dělám je najednou z Memorixu i Čiháka, tzn. pomocí Memorixu proseju Čiháka a pak ještě zestručním Memorix :D
Hodně mi taky pomáhá si věci kreslit - líp si věci pamatuju, vizualizuju si je v hlavě (dost pomáhá při svalech, představit si od čeho jdou, jak tam leží...).
A kartičky jsou skvělá věc! :D
Momentálně tedy testuji trochu jiný styl učení, tak uvidíme :)



Kosti:
Na kosti máte celé krásné 3 týdny, ale v tu chvíli se vám to bude zdát hrozně málo. Kosti jsem jela celé jen z Čiháka (a jen obrázky, text jsem vůbec nečetla :D). Ze začátku pomáhá si ty názvy překládat (latinský překladač), popř. si můžete stáhnout slovníček základních anatomických pojmů. Memorix pak má ještě vypracovaný anatomický slovník. Ke konci jsem pak využila i Anatonominu a hlavně Anatomy learning. A taky Feneise.
Osobně jsem si všechny kosti překreslila - jednak se tím učíte, druhak se můžete učit kdekoliv bez tahání těžké bichle.

Zkoušení bylo ústní, vytáhli jsme si jednu kost a tu popsali. Ostatní skupiny měli podle všeho zkoušení těžší - tahali si více kostí, písemný test z označených struktur na kostech, někdo měl snad i zkoušení z RTG snímků.


Klouby:
Ze začátku jsem využila Kosti a kostní spojení od MUDr. Eberlové (lze si stáhnout na našem moodle). Poté jsem objevila krásy Memorixu, udělala si z něj výpisky a doplnila překreslenými obrázky z Čiháka. Triumfálně jsem začala klouby a vazy páteře, abych zjistila, že z toho se nezkouší :D Na mefanetu 2.LF pak můžete najít 3 testy z kloubů, kterými se ujistíte, že aspoň něco víte. Anebo naopak... :D

Zkoušení bylo formou testu.


Svaly:
Zkoušení ze svalů probíhalo ústně na pitevně, což byl důvod, proč mě tenhle celek tolik potrápil - na obrázkách jsem to dokázala popsat a poznat, na preparátech to bylo mnohem horší (aneb přetrhané svaly, odřezané matoucí zbytky jiných svalů...). Dostali jste část preparátu (horní část paže, laterální skupina předloktí atd.), popsali začátek a úpon, funkci a inervaci. Moc hezké :D

Využila jsem skvělé svalové tabulky, opět od MUDr. Eberlové (ke stáhnutí na moodle), které jsem doplňovala obrázky z Čiháka, Anatomy learning a částečně Memorixem. Výjimečně žádné výpisky.
Spousta lidí se učila ze svalových kartiček (na jedné straně obrázek svalu, na druhé info), já si svoje taky zkoušela vyrobit, ale stihla jsem jen horní svaly HK :D Jinak se pak dají určitě sehnat na burze.

Zdroj: Autentické medicínské citáty


Lebka:
Učila jsem se obrázky z Čiháka a Feneise. Na našem moodlu jsem taky využila flashové animace k Os temporale (opět od MUDr. Eberlové, velmi velmi jí za všechny materiály děkuju, moc mi pomohly!). Na kanálky jsem měla "tabulky", které spolužačka nahodila na skupinu - určitě se dají někde sehnat :D (jinak jsou i v Memorixu, ale jsou strašlivé) Úplně mi to ale nestačilo, takže jsem si ještě vyrobila kartičky, což byla super věc.
Samozřejmě jsem měla výpisky (ale bez obrázků, to už jsem nestíhala), až na os temporale, to bylo nad moje síly :D

Zkoušení bylo formou testu.

GIT:
Kombinace Čihák + Memorix, z toho výpisky, plus popis obrázků.

Zkoušení formou testu.







To je zatím vše za zimní semestr :) Hurá do letního, na ty úžasné věci jako jsou cévy a nervy!

5 komentářů:

  1. Šťastní lidé! Zatím bez cév a nervů! My už se museli tak půlku naučit, chjoo, ale tak aspoň toho budeme mít "míň" tenhle semestr. No i když nevím, asi to bude srovnatelné. Každopádně už začínám fakt strašně moc panikařit ohledně zkoušky z Anatomie, potřebovala bych článek, jak si připravit na ní :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, myslím, že připočteme-li topku, máte toho o dost víc :D
      Článkem jak na anču nemůžu sloužit, sama budu bezradná :D ale to dáme! :)

      Vymazat
  2. Ahoj, mám prosbu. Jak, případně kde mohu stáhnout ony svalové tabulky. Jako pomůcka mi to říjde fantastické, ale bohužel jsou ke stažení jen pro přihlášené. Studuji FYT v prním ročníku. Určitě by to pomohlo nejen mě, ale i kolegům z ročníku. Jinak děkuji za krásný článek, jen tak dál :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, bohužel jsou ke stažení jen na našem moodle (možná ještě zkus projít mefanet LFP, ale nemyslím si, že jsou tam). Jinak existují ještě zde http://www.atlascloveka.upol.cz/cs/cs00/cs000601.html#o1-1-1 normálně ke stažení. Kdyby nevyhovovaly, ozvi se na email a pošleme si to :)

      Vymazat
  3. Ahoj, tyjo bohužel se mi to nepodařilo otevřít. :( Bylo by tedy možné zaslat to nějak skrze email? (případně tu je můj: adri95@seznam.cz)

    OdpovědětVymazat