pondělí 18. července 2016

Biologie a genetika


Biologie a genetika je jeden z předmětů letního zkouškového. Je dvousemestrální, v prvním semestru se probírá obecná biologie, v druhém genetika.

Upřímně jsem z ní měla mnohem větší vítr než z anatomie. Jednak jsem před ní byla varována na začátku roku kolegyní z vyššího ročníku, druhak první půlrok na praktikách probíráte dost často věci, které u zkoušky nevyužijete. Když jsem prvně viděla seznam otázek, tak jsem u půlky nevěděla, o co jde (protože jsem nechodila na přednášky, já vím :D). Kinázy, kaspázy, cykliny, CDK... Navíc má všechno číslo a jestli mám problém si něco zapamatovat, tak jsou to čísla. Takže stres jsem před zkouškou měla solidní :D
Nedokážu říct, jestli je těžší biologie anebo anatomie - obojí má svoje. U anatomie se musíte naučit šílenou spoustu věcí, je toho fakt hodně; bio toho má sice méně, ale zato jsou ty témata docela chuťovky a u některých jsem ani po pátém přečtení neměla páru, co to je.

Přednášky:
V zimním semestru se konají ve středu večer, v letním v pátek ráno, obojí v PRO. Jak sami cítíte, časově to není úplně ono - pokud v letním semestru máte školu (praktika) jen do čtvrtka, tak úplně netoužíte zůstávat do pátku jen kvůli biologii. Ale je spousta takových, co to na rozdíl ode mně zvládli :D
Jestli na přednášky chodit, to si rozmyslete sami, určitě vyzkoušejte aspoň první přednášku.

Moje oblíbené... :D
Zdroj: 
Humor na LF MU

Já nechodila a ani toho nelituju. Možná, že bych bývalem mohla mít ze zkoušky za A, kdybych chodila, možná taky ne, protože tenhle styl výkladu jsem stejně moc nezvládala. Byla jsem na třech přednáškách a odnesla jsem si z nich akorát jednu poznámku: protein p53 je vážně důležitý a určitě se ho naučte! Už jsem ale netušila k čemu se váže, protože po prvních třech větách přednášky jsem zapnula autopilota a plánovala, co budu dělat o prázdninách...
Samozřejmě u zkoušení padlo "To jsem říkal na přednášce". Ale tak, úsměv a kývat, jistě, že jsem chodila, ale na tuhle jsem zrovna byla nemocná... :D

Praktika:
Konají se v UNIMECu (Biomedicínské centrum vedle nemocnice). Jak už jsem říkala, v zimním se probírá obecná biologie - mikroskopie, buňka, prokaryota&eukaryota, prvoci, mitóza a meióza. Mžouráte často do mikroskopu, i jsme zkoušeli fluorescenční mikroskopii. V letním se pak řeší příklady z genetiky (Mendelovy zákony, genetika populací, polyhybridi...).

Ani jedny praktika mi nevyhovovali, kvůli vyučujícím (a to jsme na letní dostali někoho jiného!). Ale zase musím říct. že jsem si přeci jenom z toho genetického něco odnesla - PCR, DNA diagnostika a chí-kvadrát test pro mě byli novinkou :D Nicméně jsem to spíš pochopila až doma sama.
Na praktika se stejně musí chodit, takže vám akorát přeju, abyste dostali super vyučujícího a nebylo to tak ubíjející :)

Zdroj: Humor na LF MU

Zápočtové testy:
U každého vyučujícího je to jinak. My měli dva, každý na konci jednoho semestru z vyučujícím určené látky (většinou ze skoro celého semestru). Jiné skupiny měly např. 4.

Materiály:
  • O. Nečas a kol.: Obecná biologie pro lékařské fakulty
  • B. Alberts: Základy buněčné biologie (tolik jsem nevyužila, ale je to tam dost polopatě)
  • skripta na příklady z genetiky - dostanete od vyučujícího
  • prezentace z přednášek na moodle

Zkouška:
Skládá se z testu a ústního zkoušení.
Letos tu zkoušku poněkud předělali, pro nás studenty k horšímu. Termíny byly v pondělí, stejně jako anatomie (dost nanic). Pokud uděláte test a neuděláte ústní, jdete znovu i na test. Obsah testu taky (prý) přitvrdil. A vypsaly se ne úplně hezké termíny: 3 v květnu, 3 v červnu a 1 v září. Jelikož spousta lidí zkoušku nedala, přidali ještě 2 termíny v září. 
Dřív byly termíny i v červenci, což znělo naprosto ideálně (v červnu udělat anču, v červenci bio), letošní rok si asi nechtěli kazit prázdniny. Podle SISu to vypadá, že bilance lidí, kteří zkoušku dali, není úplně příznivá - dva termíny v září jsou zcela plné, tj. z cca 250 lidí ještě 140 nemá hotovou biologii.
Radím tedy biologii nepodceňovat.

Test:

  • 15 multiple choice otázek z bio i gen (abcd, 1-4 správně, nelze jít do mínusu, za správně plně zodpovězenou jsou 4 body) 
  • 3 příklady z genetiky

Ústní:
Celkem 126 otázek, 63 z každé části. Taháte si postupně dvě čísla, první pro biologii, druhé pro genetiku (dříve si šlo vybrat, které číslo chcete k jaké části, už to neplatí).
Zatížení jsou na apoptózu a cokoliv s tumor supresory, u mě se ptal zkoušející i mimo téma (zabrousili jsme k mikro-RNA, tu má docent P. prý také rád).
Obávaným katem je docent H., kdy se každý rok všichni modlí, aby už nezkoušel. Nemůžu posoudit, co je na tom pravdy, já jsem byla u docenta P., který je poměrně chválen. U mě asi neměl moc dobrou náladu, protože si mě docela ogriloval, skákal mi do řeči a zastavoval mě (to já tak strašně nemám ráda). Neměla jsem z toho zkoušení moc dobrý pocit a byla jsem ráda, že jsem rychle vystřelila.

Zdroj: Humor na LF MU

Jak jsem se učila:
Už jsem psala, že jsem z bio&gen byla poměrně vystresovaná, navíc zápočtové testy mi toho moc nedali a ani jsem se průběžné neučila, takže jsem na ní chtěla mít dostatek času. Jako dost lidí z mého okolí jsem tedy sázela na termín v červenci. Asi chvíli před zápočtovým týdnem jsem se dozvěděla, že v červenci žádná zkouška nebude, s tím, že v září budou jen opravné termíny. Proto jsem se vyděšeně takticky rozhodla, že zkusím biologii "vystřelit" v květnu jako první a anatomii až v červnu. Zpětně můžu říct, že to byl dobrý krok.

Celkem jsem na učení měla 8 dní. Vyloženě jsem se nepředřela (začala jsem pro jistotu koukat na seriály a hodně spát :D), ale ani jsem se neflákala a stejně jsem měla spoustu slabých témat (třeba Germinální a somatické změny karyotypu, prokleté to téma - 50x a stále jak poprvé...). Takže bych za sebe doporučila buď víc snahy anebo delší dobu na učení. Nicméně, zkusit to můžete vždycky, dali to lidé i za kratší dobu.

Učila jsem se z letošních vypracovaných otázek. Kdokoliv je dělal, tak mu děkuju, protože byly skvělé! Sice poněkud stručné, ale se spoustou obrázků, které fakt dost pomohly k pochopení některých věcí. Dobré jsou taky přednášky z genetiky, které se zveřejňují na moodle. Nejsou to jen obrázky, ale je tam i dost textu a z nadpisů si minimálně uděláte představu, co je dobré vědět k danému tématu. Ke genetice jsem měla ještě jedny materiály - prezentace, které nám poslal náš vyučující na praktika. Taky nebyly špatné.
Víc jsem nestihla, protentokrát žádné kartičky, nákresy, nic :D Akorát jsem si udělala seznam genetických chorob a k nim na jakém chromozomu a raménku se nacházejí, protože čísla. A to jsem si vždycky o volnou chvíli např. v buse anebo tramvaji procházela.
Jinak se hodně doporučuje Nečas, z kterého prý zkoušející vycházejí. Za sebe moc informací podat nemůžu, otevřela jsem ho dvakrát, ale je psaný docela pěkně. To samé Alberts.


Pokud mi tu něco chybí/mám špatně, klidně se ozvěte do komentářů, doplním, případně se poptám.
Závěrem bych chtěla popřát hodně štěstí všem svým kolegům, kteří jdou na biologii v září. Ať už se zadaří :)

1 komentář:

  1. Ahoj, super článek, obdivuju tě, že ti stačilo 8 dní, to jsi fakt borec :D Já jdu teď v září a chtěla jsem se zeptat, jestli jsou vypracované otázky někde ke stažení, předem moc děkuji za odpověď :)

    OdpovědětVymazat