sobota 20. srpna 2016

Anatomie

Tak, trilogie o anatomii je tímto článkem zakončená :)

Praktikům jsem se věnovala v minulých článcích, teď už to bude víceméně jen o zkoušce.

Anatomie je dvousemestrální předmět, zakončený zkouškou, za 20 kreditů. Kredity jsou zde důležité, protože si můžete dovolit anatomii neudělat a táhnout si jí do druháku - ale zároveň musíte udělat všechny ostatní zkoušky, ani jedna vám nemůže chybět. Platí to i opačně - když máte anatomii, už jste téměř ve druháku.
Náplní tohoto předmětu jsou témata až po CNS - smysly, hormonální a kůže by nás měla čekat až v druhém ročníku v předmětu Topografická anatomie.

Přednášky:
Konají se oba semestry v PRO v středu a čtvrtek ráno od 7:30. Zvlášť na první přednášky si budete muset přivstat, pokud si budete chtít sednout - stojí se pořádná fronta. Ale tak za měsíc by to mělo opadnout :)
Přednášky jsou většinou super, samozřejmě záleží, kdo je zrovna má. S panem docentem jsou skvělé a budete kreslit jako o život :D Určitě je vyzkoušejte, já jsem docela poctivě chodila, i když chápu, že ty čtvrteční rána nejsou zrovna ideální. Nakonec jsem sice neměla čas si svoje výpisky projet, ale v průběhu roku jsem sem tam na nějaké obrázky/poznámky koukla.
Dobré také (prý, já to nezvládala :D) je se před přednáškou podívat, jaké se bude brát téma a aspoň si letmo přečíst, co vlastně obsahuje. Jinak se hlavně ze začátku stane, že vůbec netušíte, co to kreslíte (protože zvlášť ze začátku jste hodně napřed oproti učení na zápočtové testy).
A samozřejmě si pořiďte pěkné pastelky! :D

Praktika:
Probíhají v PRO, různé dny v týdnu, některé skupiny je mohou mít i v pozdním poledni, což je docela nepříjemné, protože se hůř udržuje pozornost. Jako vždy, i tady záleží, koho na praktika dostanete. Já byla spokojená :) Někteří vyučující jsou hodně přísní a vyžadují i úplné podrobnosti, jiní vás nechají dýchat.
Na praktikách se chodí dívat na preparáty na pitevnu (od praktik na klouby a dále), proto si s sebou noste plášť, přezůvky (popř. se na místě dají zakoupit návleky, myslím, že za 10 Kč, jistá si ale nejsem, nikdy jsem je nepotřebovala) a rukavice. Na praktika s lebkou se hodí navíc drátek (rozmotaná kancelářská sponka) kvůli všem kanálkům a na další praktika (např. tepny) se zase hodí pinzeta. Ale ani jedno není nezbytně nutné.

Zápočtové testy:
Během roku se píše celkem 11 zápočtových testů, každé 2-3 týdny. V případě, že test nenapíšete, tak za týden je možnost opravy, další jsou až v zápočtovém týdnu.
O zápočtových testech jsem psala podrobně tady: zimák, letňák.

Materiály:
Většina učebnic se dá sehnat na internetu - kdo hledá, najde...

  • Čihák 1-3
  • Memorix anatomie (U Memorixu budou asi věčné boje, protože dost lidí to považuje za nedostatečný materiál - já si ale myslím, že je skvělý a v mnoha tématech mi pomohl. Rozhodně bych si ale primárně pořídila Čiháka, Memorix spíš jako doplňkový - nevíte, jakého vyučujícího dostanete a třeba naše vyučující jela výhradně z Čiháka, i testy.)
  • Anatomické atlasy (já osobně nepoužívala, v Čihákovi jsou dostatečné obrázky)
  • Feneisův obrazový slovník anatomie
  • O. Kott: Minimum z CNS ke zkoušce (dá se sehnat v pdf a není to objemné, takže se dá i vytisknout - cca 90 stránek myslím)
  • Materiály z moodle (svalové tabulky, animace os temporale etc. - co najdete a k čemu dostanete přístup, to určitě využijte)
  • Materiály z mefanetu (klouby, lebka, řezy mozkem etc)
  • Vytažené otázky ze zkouškového testu (Je jich přes 800 a pokud vím, tak se nijak už nedoplňují, takže můžete sáhnout i po starší verzi. A na žádnou 100% opravenou jsem ještě nenarazila, takže důležité je neučit se to nazpaměť, ale projíždět to s rozumem.)
Další materiály jsou uvedené u článků o zápočtových testech. Víc už jsem myslím nepoužívala/nevím o nich, případně doplním. 

Zkouška:
Má celkem tři části
  • počítačový test
  • praktická část na pitevně
  • ústní zkoušení.
S termíny na anatomii není problém - jsou vždy v pondělí a ačkoliv je původně vypsaná jen malá kapacita, postupně se přidávají další místa na pozdější/dřívější čas. Přes prázdniny se nezkouší - tj. termíny jsou v průběhu května, června a září. Zkouškové už se neprodlužuje!

Počítačový test:
Asi nejnáročnější část. Samozřejmě záleží, jaké budete mít štěstí na otázky - hlavně kolik jich budete mít z nervové soustavy, která je nejvíc zákeřná. U nerváku platí, že když vážně nevíte, je nejjednodušší dát všechny odpovědi :D
Test je totiž multiple choice, abcd, celkem 25 otázek. Můžete získat až 100 bodů, hranice úspěšnosti je 70 bodů. Získáte-li méně bodů než 64, tak můžete další test psát až za 14 dní. Pokus ztrácíte až po třech neúspěšně napsaných testech.
Vytažené otázky doporučuji si projet! Já měla test z velké části z nich a hodně mi to pomohlo. Test může být fakt zákeřný, proto využijte všechny materiály, abyste se na něj připravili. Vyskytují se v něm otázky i na smysly a topografickou anatomii.
Počítačový test se píše na děkanátě LF, v Husově ulici (tam, kde je studijní).

Pitevna:
Po úspěšném vyplnění testu se přesouváte na pitevnu. Na pitevně máte 12 stanovišť, u každého jeden preparát se špendlíkem a musíte napsat o jakou strukturu se jedná. Takže s tím, že je to gaster moc nepochodíte, ale zase nemusíte psát, že je to přímo pars abdominalis ureteru.
Vždy se tam vyskytuje lebka (dokonce mám pocit, že je tam snad jenom os temporale), mozek a svaly. Existují i "vytažené struktury" z pitevny, máte-li mnoho času, určitě si je můžete projít; já je ale nevyužila. Zato je dobré si zjišťovat, co za struktury měly skupiny před vámi (i v jiné dny).
Hraničním počtem je 8 bodů. Pokud máte 7 a méně, pitevnu jste neudělali a ztrácíte jeden pokus.

Ústní:
V případě úspěšné pitevny postupujete dále, do poslední části zkoušky. Zkoušení probíhá na Ústavu anatomie v PRO. Nejprve si vyberete obálku, která obsahuje tři otázky - jedna z lokomočního systému, jedna z orgánových soustav a jedna z nervové soustavy (PNS i CNS). POZOR! Už neplatí rozlišení dle barvy razítka na obálce.
Následně se připravíte na potítku, a pak jdete k vyučujícímu. Podle mého není žádný vyloženě příšerný zkoušející, který by všechny vyházel, rozhodně bych se ale vyhnula panu I, pokud to jde. U toho zbytku záleží na jejich náladě, vašich otázkách a míře připravenosti. Snad všichni chtějí k panu docentovi, ale ani to není záruka 100% úspěchu. Já u něj nebyla, a i tak jsem to udělala :)
Rozhodně ale neplatí, že pokud se dostanete až k ústnímu, tak už je to procházka růžovou zahradou. Zadarmo to opravdu nedostanete, je třeba být dobře připraven na témata vašeho tripletu (a dost často nejen na ně, já třeba byla tázána na celý GIT). Doporučuje se z nerváku určitě naučit dráhy, je to oblíbený dotaz, i když nemáte otázku přímo na ně.

Zdroj: Humor na LF MU
Při neúspěchu u zkoušky platí, že test a pitevna už se nemusí opakovat, jdete pak rovnou už na ústní. Stejně tak, když neuděláte pitevnu, tak jdete rovnou na ní, test už máte hotový.

Jak jsem se učila:
Zde není pořádně co psát, moc jsem tomu nedala, každopádně osvědčeným základem je se fakt šrotit a projít si věci do detailů. A pak taky velké štěstí v den zkoušky. Já jsem to prošla hlavně díky štěstěně. Každopádně věřím, že jsem si tímhle zázrakem štěstí vybrala tak na dvacet let dopředu...
Co však doporučuju - i když to neumíte ještě perfektně, určitě vyzkoušejte dřívější termín! Nenechávejte si anatomii na poslední červnový termín. Pak v testu dostanete půlku otázek z CNS, neuděláte ho a zbytečně si zkazíte prázdniny. Tady se naopak dost vyplácí, když se zkusíte spolehnout na štěstí - a když to nevyjde, nejenže nepřijdete o termín (v případě neudělání testu), ale aspoň už víte, do čeho jdete. Určitě to neodsouvejte, třeba se na vás usměje štěstí. Mluvím ze zkušenosti vlastní i okolí - já jsem se rozhodla jít o týden dřív, dost jsem toho neuměla, ale i tak se zadařilo. Nikdy nevíte :)
Zdroj: Humor na LF MU

Hodně štěstí všem u jejich zkoušky z anatomie!

2 komentáře:

  1. Pěkný a vyčerpávající článek. Těším se na biofyziku

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj, rada se čtu tvuj blog. To mě určitě pomaha zorientovat se. Odkud mužu dostat testové otazky ke zkoušce z Anatimie?

    OdpovědětVymazat