středa 14. září 2016

Latina

Tenhle článek měl přijít dřív, ještě před prváckým zápisem, ale přiznávám se, že jsem na to zapomněla. Nevadí, věřím tomu, že se zapsaná latina ještě přehodnotit dá, popř. si všichni našli info na skvělém blogu lfp.pise.cz, kde je úplně všechno :)


Situace s latinou na naší fakultě se má následovně: na zápisu si můžete zvolit Latinu A - jednosemestrální, tzv. "latina pro pokročilé" či Latinu B - dvousemestrální, základní kurz latiny.

Já si před rokem zvolila Latinu A podle jednoduché úvahy - proč nezkusit si zjednodušit letní zkouškové, když v zimním je jinak jen jedna zkouška a nepůjde-li mi to, můžu přestoupit na Latinu B. Navíc jsem si ve čtvrťáku na gymplu zvolila jako jeden ze seminářů Latinu, kde s námi vyučující dělal hlavně gramatiku pro medicínu. Na zápise nás sice strašili, že je to pro lidi, co už LF někdy studovali anebo mají bakaláře z latiny, ale rozhodnutí je čistě na vás (jak mi bylo sděleno: "Když to neuděláte, váš problém.").
Zpětně to hodnotím jako skvělé rozhodnutí, které mi v letním semestru přineslo o něco větší klid na duši. Určitě bych to doporučila všem! Sice to byla latina trochu z rychlíku, ale když si večer před seminářem vynahradíte 1-2 hodiny na projití slovíček a gramatiky z minulých lekcí, zvládnete to v pohodě (ne, že bych to dodržovala...). Byli s námi i lidi, kteří nikdy latinu neměli a zkoušku v zimáku udělali. Jen je to ze začátku trochu masakr, protože se to na vás valí ze všech stran (hlavně objem učiva v anče), ale až do toho zapadnete, tak se to srovná a i ta latina bude dávat smysl. Stačí vytrvat. Věřte mi! :)

Samozřejmě, i když si zvolíte Latinu B, tak se nic neděje. Učivo pojedete pomaleji a v květnu máte možnost předtermínu anebo jsou termíny i o prázdniny. Latina je oproti jiným vážně příjemný předmět :)

Každopádně, primárně je toto článek o Latině A, krátké info o Latině B najdete na konci.

Praktika:
Konají se na ŠAF, rozvrhy individuální dle kruhu.

Zápočtové testy:
Latina A má celkem dva zápočtové testy, pozor u toho druhého - náš vyučující si ho pak vytáhl u zkoušky a ptal se nás na chyby, takže je lepší ho napsat na co nejvíce procent. Nevím jak je to u jiných.
Latina B má celkem čtyři zápočtové testy, dva v každém semestru.

Materiály:

  • Kozlíková, Plašilová: Základy latinské lékařské terminologie - pro Latinu A
  • skripta - pro Latinu B, soubor k vytisknutí dostanete na první hodině, popř. se dají sehnat na burze/u starších

Zkouška:
Naše měla dvě části - písemný test ze slovotvorby (sufixy, prefixy, vysvětlování významů jednotlivých částí slova) a ústní zkoušení (slovíčka, slovní spojení a překládání cvičení z učebnice). 
Nejdůležitější je umět základní gramatiku a slovíčka (u 3. deklinace rody!), hlavně ta z konce učebnice (řecké a latinské slovní základy...). Taky číslovky (i ty zákeřně skloňované - unus, duo, tres) a konjunktiv, kte kterému je třeba pár sloves.
Většinu z toho se budete učit na poslední zápočťák, takže latinu neodkládejte a jděte na ní co nejdřív, dokud to máte v hlavě :)
Termíny jsme měli dvakrát v týdnu, každý týden zimního zkouškového.

Jak jsem se učila:
  • na slovíčka jsou nepostradatelné kartičky a tzv. vocabulary trainers (moje oblíbená pomůcka)
  • jak si zapamatovat rody - slovíčka, u kterých jsem si to pletla, jsem zvýraznila různými barvami, podle rodů (modrá, růžová, oranžová)
  • gramatika - opakovat a zkoušet, tj. hodně pomáhá když si fakt poctivě vypracujete domácí úkoly
  • na zkoušku jsem se čistě učila asi tak jeden den - chemie mě vyčerpala a víc energie jsem do toho investovat nezvládla :) A bohatě to stačilo, protože jsem se učila jen slovíčka posledních tří lekcí, zbytek jsem se učila o týden dřív na zápočťák.

O Latině B (od mé nejdražší - bohužel už bývalé - spolubydlící!):
  • dvousemestrální předmět, frekvence 1 hodina týdně, náročnost na stupnici 1-10: zdánlivě nepochopitelnost dosahující téměř 9, když si člověk najde čas a stráví pár chvil nad tím naučit se vzory, zjistí, že náročnost je rovna přibližně 2 (v porovnání s tím, že náročnost 1 je např. dojít do menzy 😀) 
  • testy zhruba 2 za semestr, vždy paní P. pošle předem na mail test z minulých let, takže zhruba víš, co čekat... hlavní je slovní zásoba 😀 jako asi v každým jazyce 
  • první semestr výrazně jednodušší, v druhém přituhuje 😀 ... jinak na hodinách ti akorát přečtou skripta, což nic nemění na faktu, že když aspoň trošku děláš úkoly a vypadáš na hodině připraveně, P. to ocení... a to hlavně u té zkoušky... nevypadá na to, ale dobře si pamatuje, kdo dělá a kdo jen dělá, že něco dělá 😀 jinak je to vcelku nezákeřná paní 
  • no a ke zkoušce náročnost na učení asi 3 hodiny, pokud ale průběžně studuješ a připravuješ se... jinak se v tom utopíš 😀

Žádné komentáře:

Okomentovat