úterý 7. března 2017

Histologie a embryologie

Histologie a embryologie je dvousemestrální předmět, který začíná v letním semestru 1. ročníku. Ze začátku si možná budete myslet, že nic v mikroskopu nepoznáte a před zkouškou v zimě pochopíte, že je to realita, ale ničeho se nebojte! Ústav histologie je plný skvělých a hodných lidí a celkově to hodnotím jako nejpříjemnější zkoušku do této doby. A to jsem při učení měla pocit, že snad radši proskočím oknem.

V prvním semestru budete na praktikách i přednáškách probírat obecnou histologii, v druhém semestru jsou praktika vyhrazena pro speciální histologie a na přednáškách se dělá embryologie.

Kdo čte můj blog delší dobu, tak ví, že původně jsem na histole opravdu trpěla, byla zmatená jak lesní včela a při frázi "hematoxylin-eosin" jsem propadala záchvatům. Nevěřila jsem, že bych tu zkoušku mohla někdy dát, v mikroskopu jsem viděla jenom hnusné fialové věci a jedinou útěchou bylo relaxační kreslení Golgiho aparátů a buněk epitelů. Pokud to máte podobně a hned první praktika vás vylekala, nebojte se, bude líp (a to nejsem volič ANO :D). V druháku to všechno začne dávat větší smysl, mě osobně to dokonce začalo dost bavit a na praktika jsem se možná i těšila. A zkoušku jsem taky nakonec zvládla :D Tak hlavu vzhůru :)

Vidíte, histologie vás miluje!

Přednášky:
Přednášky se konají v PRO jednou týdně a jsou spojené se zubaři, takže na první přednášky je lepší přijít včas, abyste si měli kam sednout. Ale nebojte, tak po dvou týdnech to opadne :D Ze své vlastní zkušenosti na ně doporučuju chodit. Jednak to pan T. podává srozumitelně a zajímavě a druhak si tam nakreslíte spoustu schémat, která využijete k přípravě na zkoušku a jsou obtížně dohledatelná. Každopádně se připravte na to, že tempo je vražedné a nebudete stačit měnit pastelky :D Ale zpětně musím říct, že jsou to asi jediný pořádně užitečný přednášky, z kterých jsem si něco odnesla. Velkou informační hodnotu má samozřejmě třeba taky fyziologie, ale to bych tam musela chodit.

Praktika:
Výuka praktik probíhá taktéž v PRO, v 2. patře. Budete během nich hlavně prohlížet preparáty a modlit se, abyste už konečně něco poznali. Ne, samozřejmě, že někomu histola jde a v preparátech má systém hned od začátku, ale pak jsme tu my, zoufalci, kteří jsou rádi, když rozpoznají druh epitelu :D Hodně také záleží na tom, koho dostanete jako vyučujícího. V prváku jsme měli sice moc hodnou paní, ale neodnesla jsem si z hodin nic. V druháku jsme dostali skvělého pana P., praktika byla zajímavá a prezentace mi pomohly k zápočtům i zkoušce. Opravdu jsem měla pocit, že mi to něco dává :) Na praktikách se vyplatí si dělat poznámky k jednotlivým preparátům a kreslit si, co opravdu v mikroskopu vidíte. Na schématu to může vypadat všechno jasně a poznatelně, ale realita je tomu na hony vzdálená.
Realita.

Zápočtové testy:
Testy se liší vyučující od vyučujícího. My měli v prváku dva testy, oba obsahovaly kreslení schémat a multiple-choice abcd otázky. Taky jsme si mohli vyzkoušet poznání preparátu. Samozřejmě jsem nebyla úspěšná :D V druháku byly testy tři (doufám, že se nepletu, mám už v tom bordel :D), postupně ze všech témat speciální histologie a obsahem opět byla schémata, abcd otázky a i vpisovací. Testy nebyly náročné, ale zase dostatečné pro zkoušku, hlavně procvičování kreslení schémat :) Jiné skupiny k tomu měly i test z poznávání preparátů.

Materiály:
Tady se pokusím zahrnout úplně všechno, co mi přišlo vhod :D
  • Základy histologie a embryologie od Slípky - nejlepší a nejsrozumitelnější učebnice se schématy, která hodně odpovídají zkouškovým. A ještě jsou krátký! :D
  • Konrádová a spol.: Funkční histologie - perfektně udělaná speciální histologie, pokryje všechno, co potřebujete vědět ke zkoušce
  • Zkoušková schémata + vybraná schémata z obecné histologie z mefanetu
  • Manuál pro praktikum ze speciální histologie z mefanetu - stručné a jasné shrnutí specky
  • Youtube kanál o embryologii - všechno hezky popsané a nakreslené, v angličtině
  • Digitalizovaná sbírka preparátů přímo od fakulty
  • Oko a ucho z mefanetu - hodí se i k topce na smysly, je to celé jak z anatomického, tak histologického pohledu; stručně, jasně
  • Otázky ke zkouškovému testu z mefanetu - někdo z toho dával i zápočťáky, docela dobrá metoda
Co si chválili ostatní
  • Memorix histologie - já se bez něj obešla, ale vypadá moc hezky


Zkouška:
Na první pohled vypadá obludně rozměrně a náročně, ale v závěru zjistíte, že stejně je nejdůležitější se naučit schémata a velkou část uvaříte z toho. A usnadňuje to i fakt, že Ústav histologie nám spoustu materiálů (viz zveřejněné otázky k testu i s odpověďmi) naservíroval až pod nos.
Zkouška má celkem 4 části:
  • PC test
  • Kreslení schémat z obecné histologie a embryologie
  • Poznávání 3 preparátů
  • Ústní část
K PC testu máte přímo od Ústavu zveřejněné všechny otázky, které vás tam mohou potkat - opravdu to 100% odpovídá, akorát jsou prý přeházené možnosti (ale vážně se někdo drtil odpovědi tak, že si zapamatoval jen písmenka?). Každá otázka může mít více odpovědí a některé jsou poměrně náročné, nevyskytují se ve skriptech od Slípky (hlavně různé vrozené vady v embryologii), takže si je určitě doporučuju minimálně jednou projít. Využijte všechno, co se vám nabízí! :) Ale jinak si myslím, že to jde udělat i kdyby jste si to projít nestihli, samozřejmě s určitým štěstím na otázky. Minimum u testu je 112 bodů ze 160, což je krásné. Každá otázka je bodována 4 body, bod je tedy za každou správně označenou i správně neoznačenou odpověď, takže někdy je lepší radši nezaškrtnout.

Schémat je celkem 167, ale k této části zkoušky využijete pouze ta z obecné a z embryologie. specka patří až k poznávání preparátů. Kreslení probíhá buď v PAV (nevejdete přímo do budovy, ale půjdete k postranním dveřím - my se úspěšně ztratili :D) anebo někdo to prý měl v PRO. Dostanete papír se zadáním 4 schémat - 2 obecka, 2 embryo. Za každé schéma můžete dostat až 25 bodů, pro postup k další části je nutných 70 bodů a zároveň aspoň 5 bodů z každého schématu. Opět závisí na tom, jaká schémata dostanete zadána a kdo opravuje, ale na mém pokusu mi přišlo, že jsou docela mírní :) Nicméně, pokud bych měla vyzdvihnout nejdůležitější věc, kterou je třeba se ke zkoušce naučit (jako třeba protein p53 v biologii :D), tak jsou to právě všechna schémata. Poctivě si je všechny nakreslete! Odvodíte a okecáte díky tomu strašnou spoustu věcí a lépe si to zapamatujete, zvlášť máte-li "kreslící paměť" jako já (co si nakreslím, to si spíš zapamatuju). Zvlášť u embryologie to může přijít vhod. Ale samozřejmě zkoušku udělali i lidi, kteří si schémata jen projeli a ani jednou nenakreslili. Klobouk dolů před nimi :D


Pokud jste úspěšní u kreslení schémat, pokračujete na poznávačku preparátů, která se koná v místnosti na praktika. Dostanete celkem 3 preparáty, které máte určit a nakreslit k nim odpovídající schéma. Pokud si nejste preparátem jistí anebo nemáte vůbec páru, zkuste poznat aspoň něco (jak nám bylo řečeno: poznejte aspoň epitel! :D), zkoušející se vás k tomu bude snažit dovést. Někteří zkoušející mohou mít ještě i záludné doplňující otázky. Klíčem k úspěšnému absolvování je dobrá ruka na preparáty :D Taky není k zahození procházení sbírky preparátu na internetu, vše je tam popsané + využít možnosti samostudia a všechny preparáty si poctivě projít a zkusit rozpoznat, najít záchytné body.
Jsou vyučující, kteří vám budou tvrdit, že pokud v prosinci nemáte "jasno v preparátech", tak je to docela špatný a hrozí vám neúspěch u zkoušky. Tím se nenechte rozhodit. Já jsem se v preparátech začala orientovat při samostudiu den před zkouškou a v závěru jsem poznala všechny 3 preparáty s naprostou rezervou. To, že vám tvrdí, že to není možné, ještě neznamená, že je to opravdu tak :D



Spolu s preparáty si zároveň taháte i 3 otázky k ústní části, každá otázka je z jednoho celku obecná-specka-embryo. Přípravu začínáte zároveň s přípravou preparátů a když jste hotovi, tak si vás převezme jeden zkoušející. Dá se tak dobře regulovat, kdo vás bude zkoušet, protože příprava není teoreticky časově omezená (nikdo to nehlídá). Vyberete-li dobře, máte v kapse i závěr zkoušky. Moje zkoušející po mě chtěla hlavně embryo, u zbytku stačila jenom příprava na papíře. Ze specky jsem si vytáhla cerebellum a naprosto stačilo jen popsané schéma a nějaké anatomické okecání k tomu :) Proto se vyplatí ke specce schémata doopravdy umět.

Jak jsem se učila:
Z histologie jsem měla docela vítr, a proto jsem se rozhodla začít připravovat doopravdy včas. Schémata jsem začala kreslit někdy od listopadu, cca 3-4 schémata každý den, souběžně jsem si specku kreslila i na praktikách. Vydržela jsem to celý měsíc a jsem na to hrdá! :D Bohužel embryologie mě fakt nebavila, takže jsem to potom doháněla pár dní před zkouškou, ale v závěru mi to skoro nejvíc pomohlo k porozumění celého vývoje. Taky jsem se relativně poctivě učila na zápočtové testy, specku jsem brala hlavně z Konrádové a proklikala prezentace z praktik.
Naostro jsem začala 14 dní předem, kdy jsem 7 dní tvořila svoje otázky na obecnou a embryo (protože se neumím učit ze souvislého textu) a zbytek času se učila, procházela a kreslila schémata a projížděla postupně testové otázky (vždycky po skončeném tématu). Na obecnou mi stačil 1 den, na specku 2 dny a půl a embryologii jsem díky schématům a skvělým YT videím zvládla za 1 den a půl :) Dokonce mě začala i bavit, nejvíc ze všech témat! Sama jsem se divila, ale opravdu je poměrně logická.
Zbylé 2 dny jsem měla čistě na testové otázky a schémata + samostudium preparátů.



Na závěr bych chtěla jenom upozornit, že i když se podle mého popisu může histola zdát jako dávačka, úplně se jí nevyplatí podceňovat. Můžete chytnout špatné otázky/schémata/preparáty/zkoušejícího a pohodová zkouška se změní v pěkně nepříjemnou. Pořád je to zkouška na medicíně a zadarmo vám jí nikdo nedá.

P.S.:
Pokud se zrovna připravujete na histolu, nemůžete vynechat tohle úžasné video o zoufalství :D
Klobouk dolů před autory! :D Chvíli před zkouškou jsem měla stejné pocity jako Dolfík - zmar a beznaděj a chuť přepadnout ty všechny, co tvrdili, že je to pohoda. "Sice se z toho zblázním, ale aspoň budu vědět jaký mám kde epitel." je přesná definice :D


Hodně štěstí všem při bojích s růžovým peklem a přeji co nejmenší ztráty - duševní i fyzické :D


Žádné komentáře:

Okomentovat