sobota 3. června 2017

Volitelné předměty vol. I

Původně jsem měla v plánu tento článek vypustit ven ještě před spuštěním zápisu volitelných předmětů, který byl 1. června, ale bohužel mě časově dusí fyziologie a můj sociální život, takže jsem to nezvládla dopsat.
Každopádně, předměty si stále ještě můžete přihlašovat i odhlašovat, takže směle do čtení, třeba si z toho něco odnesete :D

Předestírám vám malý výběr volitelňáků, které jsem podstoupila já nebo jsem požádala spolužáky o vyjádření k nim nebo jsem o nich něco zaslechla. Samozřejmě to je všechno subjektivní a každý to vnímáme jinak, ale věřím tomu, že to někomu pomůže v rozhodování :)

Některé předměty jsou pouze formou jedné přednášky (Klinická anatomie - kazuistiky), jiné jsou sérií přednášek (Lékařská sexuologie) nebo praktik (jazyky). Volitelňáků si můžete nabrat kolik chcete, důležité je splnit kreditový limit - ten pro 2. ročník činí 4 kredity. Pokud vás některý předmět po zahájení výuky nezaujme nebo na něj nemůžete docházet, na studijním se z něj necháte vyškrtnout a je to.
Některé předměty dávají kredity za docházku, jinde budete psát zápočtový test. To můžete být trošku nepříjemné, s ohledem na závěrečné testy a zkouškové, ale za mě byli vyučující v pohodě a vstřícní :)
Jinak, pokud si naberete víc volitelňáků a získáte víc kreditů (přes 9), ve třeťáku si můžete dát nohy nahoru a věnovat se jen povinným předmětům.

HLÁŠENÍ: Pokud mi někdo chce prokázat službu a má co říct k některým volitelným předmětům (ať už těm, které jsou zde uvedeny (třeba má opačný názor) anebo k těm, co tu nejsou), tak ať mi prosím napíše mail, budu se snažit tohle aktualizovat :) Děkuju!

Klinická anatomie - kazuistiky
Jedná se o jednu přednášku, kdy 3 lékaři mluví o některých zajímavých případech a ukazují postup léčby. My měli ortopedku (zlomeniny distálního radia - to mě moc nebralo), neurochirurga (pouštěl nám záznam z operace mozku - strašně zajímavá věc!) a u toho třetího si nejsem úplně jistá oborem, ale jednalo se o zavádění žilních katetrů a co všechno se u toho dá pokazit - taky super :)
Za mě můžu jedině doporučit, operace mozku mě uchvátila a zároveň vyděsila (klobouk dolů před neurochirurgy) a z katetrizace jsem si odnesla poznatek, že ho nikdy nechci, protože pokazit se tam toho dá dost :D
Přednáška proběhla myslím někdy v prosinci, dají vám vědět mailem.

Etické problémy současné embryologie a způsoby jejich řešení
"Přednášející je fajn paní, ale ty dvě přednášky, které nám hodně zkrátily, byly dost zvláštní. Přišlo mi, že je dost proti potratům, ale zároveň i proti antikoncepci. Odnesla jsem si z toho akorát to, že umřu."

Vrozené a vývojové vady
Hojně navštěvovaná přednáška, ale co se mě týče, tak jsem od toho čekala asi něco jiného. Možná, že kdybych už v té době byla políbená embryologií, tak mám pocity jiné, ale takhle jsem se kdesi na začátku ztratila, a pak si zašla pro zápočet.
Názor druhé strany: "Vývojové vady byly super. Přednáška se mi líbila, hodilo se to i k embryologii."

Komplexní péče o chronicky nemocné
"Docházela jsem do kojeňáku a bylo to super. Je sice pravda, že je to časově náročnější - ono 20 hodin prostě není moc, ale taky ne málo... ale strašně moc ti to dá - kór když máš kladnej vztah k dětem. Nevýhoda byla jen to, že oproti holkám ze zdrávky jsme tam měli úplně minimální pravomoci ze začátku, takže jsme s dětma byli jen na herně (zatímco ony koupaly, krmily, přebalovaly, uspávaly, vozily kočárky...). Ale tak v druhý půlce praxe už jsme mohli dělat úplně všechno, když narazíš na dobrou sestru :-) Jinak sestřičky jsou tam všechny moc milý, a ty děti - no to je něco úžasnýho a super je, že si na tebe zvyknou a pak tě nechtějí pustit :-) Takže to můžu jedině doporučit, pokud člověk obětuje pár hodin navíc a místo na přednášce, kde by jen poslouchal, dostane naprosto úžasnou zpětnou vazbu od hromady batolat :-)"

Lékařská sexuologie
"Pan doktor je trochu uspávač hadů, pro mě to bylo hrozně nezajímavý a k ničemu. Ale zase je za to dost kreditů a i když je těch přednášek asi 8, tak se tam ani nemusí chodit, pak jenom pro zápočet :D"

Histological slides
V rámci přípravy na poznávačku preparátů na zkoušce z histologie jsem si zapsala i tuto přednášku (opět jedna) a ačkoliv je v angličtině, tak ji můžu doporučit. Co hlavně hledat, jak postupovat, byly promítnuty pomocné diagramy pro poznávačku a závěrečná rychlá poznávačka, kde jsem zjistila, že jsem totálně v lese a poznám jenom slezinu :D A samozřejmě důležitý postup: Když fakt nevíte, tak zkuste poznat aspoň epitel... :D Angličtiny se nebojte, docent Tonar mluví zřetelně a dá se tomu v pohodě rozumět.

Angličtina pro lékařskou praxi
APLP existuje ve 2 formách - jednička je pro lidi, kteří v prváku neměli jako jazyk angličtinu, takže se zpočátku projíždí to, co se dělalo na hodinách Medical English a dvojka je pro ty, co se v indexu pyšní známkou z Medical English. Je to časově docela náročné, cca 1,5 hodiny každý týden, oba dva semestry (a ještě k tomu ve čtvrtek ráno...), ale mě to stálo za to. Udržíte si angličtinu (protože aspoň u mě tedy se studiem mediny dost upadá) a obohatíte slovní zásobu, což pak můžete využít na stážích a Erasmu. Hodiny byly strašně v pohodě, hodně diskuze, opakovala se i gramatika, dělaly se poslechy. Pro získání kreditů (celých 5 kreditů!) musíte napsat 2 zápočtové testy a splnit docházku, která je ale dost volná a i nad hodně pozdními příchody se mhouřilo oko :D Takže dost pohodové hodiny.
Za mě doporučuju, byly chvíle, kdy mi přišlo, že jediná věc, která mě fakt v druháku baví a těším se na ni, jsou jazyky :D

Španělština - základní kurz
¿Hablas español? V rámci dojmů z mého dobrovolničení v létě jsem se rozhodla, že potřebuju druhý jazyk (protože moje ruština je fakt tristní a radši jsem v Rusku mluvila anglicky). Vyhrála to na plné čáře španělština, protože - znáte to, říká se, že je to jeden z nejlehčích jazyků na naučení, dobře to zní (nemám ráda zvuk francouzštiny - asi jako jediný člověk na světě :D), zkrátka ideální předmět do druháku. No, kdyby mě před tím někdo varoval, že mají fakt moc časů a vlastně to moc ízy není, tak si to asi zase rychle odepíšu, ale takhle jsem do toho aspoň spadla a ráda :D Hodiny byly moc fajn, sice paní vyučující hodně mluvila ve španělštině a já jsem absolutně nezvládala a končila u kývání hlavou a moudrého: "Sí, sí.", ale bavilo mě to. Ne, že bych mluvila plynně španělsky, ale něco žbleptnu a je na mě, abych s tím pokračovala jako samouk :)
Taky můžu jen doporučit, i když škoda toho, že je to ve čtvrtek ráno, to byl někdy masakr na vstávání :D Jinak je to také 1,5 hodiny každý týden, oba semestry, za 5 kreditů :)

Blood, blood components
Něco na potrénování angličtiny. Nedozvíte se tam toho moc nového, jenom si zopáknete histologický pohled na krev a provětráte angličtinu. Jedna přednáška v letním semestru. Jinak, letos už je to i v češtině :D

Úvod do chemie alkaloidů
Co jsem slyšela, všichni si to chválili a je to hojně navštěvovaný kurz :) Aneb, naučte se vařit drogy :D (nadsázka, fakt)


To je zatím vše, pokud dostanu další názory, bude update.

Jinak, názory na některé předměty a další info o nich můžete nalézt i na wikiskriptech.

Hodně štěstí a pevné nervy ve zkouškovém :)

1 komentář:

  1. doplnim něco k němčině pro lékařskou praxi: Hodiny jsou pohodovy, vyucujici prijemna a dobre vsechno vysvetluj, kazdy ctvrtek od pul 10 do 11. Ocekava se, ze mame zaklady z gymplu (ale nebojte se toho, staci fakt malo, a rychle si to oprasite). Probiraji se hlavne zdravotnicky temata - casti tela, organy, zakladni nemoci a urazy, prvni pomoc, komunikace lekar-pacient, ale taky gramatika (obzvlast minuly casy a trpny rod). Pise se jeden test za semestr (nijak tezkej), na kazdou hodinu je domaci ukol, dochazka se moc neresi.

    OdpovědětVymazat