neděle 24. července 2016

Anatomie - letní semestr

Tenhle článek nebude moc dlouhý a převratný, protože je to všechno dokola :) Stále jsme měli naši hodnou vyučující, která nedávala nic zákeřného, takže oproti jiným skupinám byly testy procházkou růžovým parkem.

Celky:
  • dýchací soustava
  • močopohlavní soustava
  • srdce a tepny
  • žíly a lymfatický systém
  • PNS
  • řezy mozkem

Z čeho jsem se učila (na průběžné testy):
  • Čihák II, III - z trojky jsem využila cévní soustavu a PNS
  • Memorix anatomie - brala jsem z něho soustavy, srdce, PNS; cévy jsem měla svoje vypsané
  • Petrovický: Řezy mozkem
  • Atlas řezů mozkem z mefanetu
  • Hladíková: Anatomie mozku ve schématech - z toho jsem se učila popis celého mozku zvenčí + polovinu (tj. gyri, sulci, laloky...), je to tam tak hezky přehledně

Doplňkový materiál:
Ani jedno jsem já osobně nepoužívala, ale třeba to někomu pomůže :)
Další najdete v minulém článku


Nový styl učení:
Prakticky odpovídá stylu, jakým je dělaný Memorix. Nejdříve jsem si celou kapitolu přečetla a udělala si výpisky. V průběhu učení jsem si na papír poznamenávala otázky, na které jsem si den před testem odpověděla (tj. ověřila si své znalosti). Zároveň jsem si ke všem částem (např. trachea, bronchi...) dělala krátké shrnutí toho nejdůležitějšího, co je potřeba vědět - pro rychlé opakování před testem.

K tomuhle jsem přišla během prolézání tzv. studyblr blogů (alias blogy na tumblr.com, které se zaměřují na studium). Ano, o volno přes zimní zkouškové jsem se vážně nudila :D A taky mi přišlo, že moje "přečtu to 10x a jdu na test" není úplně efektivní.
Nicméně musím říct, že mi úplně nevyhovuje ani tohle. Zvládla jsem s tím dýchací a močo, u ostatních už to pro mě nebylo udržitelné - nestíhala jsem. Docela to žere čas (aspoň v mém líném případě :D) Na druhou stranu musím uznat, že dýchací jsem díky tomu uměla dobře, resp. jsem měla ten pocit. V závěru jsem z toho testu měla nejhorší známku :D Ale při učení na zkoušku se mi pak velmi rychle vybavila (věnovala jsem jí jedno učící ráno).

Kdo by měl zájem si počíst (onen článek už jsem nenašla), tohle je asi nejlepší studyblr, na který jsem narazila: Hexane and heels.

Takže od počo dále jsem pokračovala v známém "čtu to dokola a vyprávím si to nahlas jak cvok".


Dýchací soustava:
Psáno po zkouškovém, klasicky test s abcd otázkami a popis obrázku. Přiznám se, že už ani netuším, co za obrázek jsme měli :D Nejspíše popis plíce.
Každopádně dýchačák je docela roztomilý a učí se hezky.
Styl učení viz výše, kombinace Čihák + Memorix.


Močopočo:
To samé, co u dýchací, akorát obrázek si pamatuju moc dobře: byl to sagitální průřez tělem, kde z orgánů byla ledvina a plíce a museli jsme ho popsat - pleuru, bránici... Trošku překvapivé.
Močo je v pohodě, počo se mi učilo strašně špatně, ale to uvidíte sami, jak vám to půjde. Já bych zpětně radila začít s tím horším, protože s vylučovací jsem se tak "mazlila" až mi na pohlavní zůstalo málo času :)
Klasicky výpisky a na oběh ledviny jsem měla hezká schémata z UPOLu - Ledviny.



Srdce a tepny:
Zkoušení probíhalo na pitevně, celkem na naučení byly tři týdny. Původně jsme měli mít i poznávačku tepen, nakonec to bylo jen o popisu srdce (ale to znát fakt dobře). Na začátku jste si vylosovali papírek, kde byla část srdce, kterou jste na preparátu popisovali (nejenom říct, ale samozřejmě taky správně ukázat) a tepnu, kde jste řekli základní větvení. Opravdu jen základní, to bylo až směšně jednoduché, já třeba měla viscerální větve aorty abdominalis a stačilo jen truncus coeliacus, a. mesenterica sup... K srdci samozřejmě patřilo i cévní zásobení a inervace!
Tohle bylo poprvé, co jsem začala vážně včas a opravdu se ten "telefonní seznam" nadrtila. Takže ze zkoušení jsem byla docela i zklamaná, že jsem to nemusela tak hrotit :D
Učícím materiálem mi byl Čihák, z kterého jsem dělala výpisky rovnou formou otázek ke zkoušce (to jsem si ještě bláhově myslela, že si je všechny stihnu vypracovat...). Tepny jsem si psala jako odrážkové seznamy, mně osobně to vyhovovalo a učilo se to dobře.



POZOR! Ti, co se učí jen z Memorixu - do tepen patří i a. carotis int., která je v Memorixu zahrnuta až v cévách mozku. Někdo to otevřít může, ale nám na praktikách bylo řečeno, že cévní zásobení mozku se učit nemáme, takže některé pak tahle tepna překvapila :D Ale samozřejmě učit se jen její části + větve ne přímo v mozku (tj. stačí a. hypophysialis sup., a. choroidea ant., a. communicans ant. et post., a. cerebri ant. et media plus a. ophthalmica (jejíž větve jsem se učila, ale přišlo mi, že jsem byla jediná :D)).

Žíly a lymfaťák:
Zkoušení opět formou testu, původně nám bylo slíbeno, že se máme učit i lymfatický systém, ale nakonec tam nebyla ani otázečka na slezinu (což bylo to jediný, co jsem se z mízáku naučila :D).
Styl učení stejný s tepnami, akorát mízní jsem vypracovat nestihla, měla jsem jen slezinu plus základní schémátko.

To schéma je fakt kvalita :D

POZOR! Opět pro ty, co se učí jen z Memorixu - do žil patří i sinus durae matris, který je taktéž až mezi cévním zásobením mozku.

PNS:
Zkoušení formou testu a měli jsme na to 2 týdny - buď na PNS anebo na CNS měly být týdny 3, ale naše vyučující nám dala možnost si anatomii letního semestru zkrátit o jeden týden a mít tak čas na učení na ostatní předměty/zkoušky. Touhle možností jsme vzali zavděk a byla to dobrá volba. V testu mj. bylo, co je to radix cranialis n. accessorius.
Některé skupiny měly i více jak 3 týdny.
Opět telefonní seznamy a hlavně!! to mi pomohlo nejvíc - schémata z Memorixu. Díky barvičkám jsem neměla problém s tím, co je senzitivní/motorický/smíšený a když se tyhle schémata naučíte kreslit, tak máte skoro vyhráno (akorát snad trigeminus je víc větvený/podle Čiháka jinak větvený než je v Memorixu, jinak je tam teoreticky všechno).

Schémata jsou už trochu zvětralý, zmuchlaný a hlavně rozpitý... Aneb chcete-li o něco přijít, půjčte to :D

Co zpětně doporučuji: pokud máte trochu času/chuti, určitě si k nervům opakujte svaly, popř. si projíždějte i ty, co jste se ještě neučili (hl. hlavu a krk). Všechno vám to krásně zapadne do sebe. Já jsem to nedělala, svaly si nepamatovala, a pak jsem v inervaci taky dost plavala. Následně při učení na zkoušku jsem po svalech hned opakovala nervy a hezky se mi to spojilo.

Řezy mozkem:
Zkoušení na pitevně, losovali jsme si struktury, které jsme měli ukázat plus jednu teoretickou otázku - např. ventriculus tertius, Willisův okruh... Jiné skupiny byly zkoušeny i přímo z teorie, dost dopodrobna. Na jednu stranu to zní skvěle, protože aspoň se s tím nervákem před zkouškou nemusíte tolik mordovat, na druhou stranu netuším, kde bych na to vzala ten čas, v tohle období...
Řezy jsem jela hlavně z mefanetu (koneckonců je to přímo od fakulty) a z Petrovického (jakožto snadno přenosný materiál). Dobré je si k tomu číst i tu teorii, ono jen se učit názvy (putamen, claustrum...), které ani nevíte, co znamenají, to není úplně efektivní (rada přímo ode mě, já to takhle zpočátku zkoušela a bylo jednodušší si to pak přečíst - protože tam i vidíte, jak ta struktura vypadá celá/jaký má tvar a lépe vám to do toho 3D prostoru zapadne a pochopíte, proč na jednom řezu je to tady a na druhém úplně jinde; na druhou stranu, třeba jsem takhle naivní byla jediná a nikoho to nikdy nenapadne :D). Teorii tedy z Memorixu a makroskopickou anatomii i z Hladíkové.

Malovat si věci je základ! (jednoho dne to vyfotím líp, ale už jsem všechno zase uklidila :D)

A hurá na zkoušku!
Jinak vám teď už můžu prozradit, že naším vyučujícím na praktika byla doktorka R. Je vážně hodná a moc toho nevyžaduje :) Sice bych ocenila více zkoušení na pitevně (v rámci poznávačky na pitevně u zkoušky), ale zkoušku jsem udělala i tak.
Přemýšlela jsem, že bych se ještě pokusila získat popis zkoušení/testů od kruhů s jinými vyučující. Uvidíme, jestli se mi podaří někoho přemluvit k tvorbě článku :)

Zdroj: Humor na LF MU

3 komentáře:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj, nastupuji v Plzni do prváku a mám z toho upřímně docela vítr, proto se už teď poohlížím po materiálech, které bych během studia využila. Chci se zeptat, zda mezi studenty kolují vypracované otázky z anatomie, něco jako máš na fotkách(vytištěné poznámky), či jestli je na každém, jak si to udělá.
    Děkuji a zdravím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj,
      věř mi, že o materiály během studia nebudeš mít nouzi (zvlášť v prváku) a ani všechny nepoužiješ :D Jako kruh to dáte se svými známými dohromady! Mezi studenty otázky určitě kolujou, ale záleží jak si moc potrpíš na kvalitu. Vytištěné poznámky na fotkách jsou psané mojí rukou a uvažuju, že je možná pustím do oběhu, tak uvidíme. Ale určitě něco chytneš, neboj! :)
      Hodně štěstí!

      Vymazat