pátek 15. září 2017

Proč jsem vůbec jela na Erasmus a ještě k tomu ve třeťáku

Rozhodla jsem se, že se pokusím odpovědět na tu elementární otázku, kterou už mi položilo tolik lidí, jak v Čechách, tak v zahraničí. A to sic - proč jsem se rozhodla vyjet na Erasmus na medicíně? A proč už ve třeťáku?

Nebyla bych to já, aby se celá věc dala shrnout jen v jedné větě. Za mým cizineckým výletem stojí dlouhá řada rozhodování a vyhodnocování informací. Není to klasické: "Protože jsem si chtěla vylepšit angličtinu/Cestovat/Osamostatnit se."
Ne ne.


Oťukávání možností

Že chci jednou vyjet na Erasmus, to už jsem věděla dlouho, dlouho před maturitou. Princip studijního pobytu v zahraničí, při kterém poznáte jinou zemi, kulturu a vyhodíte si kopýtka i do okolí, přičemž předem dostanete kapesné na účet, se mi nesmírně zamlouval a celou tu dobu jsem se strachem sledovala tendence Erasmus zrušit. Ještě ne, ještě chvíli, chci ho taky stihnout.

Nejvíc mě v tomhle ohledu formovala jedna blogerka, píšící o svých zážitcích a studiu na farmačce v Hradci, která vyrazila do Švédska a psala o tom jen v superlativech. Od tý chvíle jsem byla rozhodnutá, že jedu taky a do Švédska.
No jo, ale člověk míní a medicína mění, takže jsem v Litvě.

Už před medinou jsem slýchávala, že vyjet studovat do zahraničí rovná se prodlužování o rok. A co si budeme povídat, těch šest let už je sama o sobě dost dlouhá doba, natož si to dobrovolně natáhnout. Po nástupu na medicínu jsem proto na Erasmus rezignovala a upnula svojí pozornost na stáže od IFMSA, který mi v prvopočátku přišly jako adekvátní náhrada.

Jenže ono to není tak růžový, jak se na první pohled zdá.

Od prázdninové stáže mě nakonec odradila výše vstupního poplatku. Já chápu, že zadarmo ani kuře nehrabe, ale přeci jenom, když člověk porovná dotovaný Erasmus a samo-dotovací stáž, nad kterou spláče každá peněženka, tak z toho ten Erasmus vychází zkrátka líp. Což ale neznamená, že bych stáž úplně zatracovala. Jen si myslím, že má větší smysl ve vyšších ročnících, kdy už v té nemocnici k něčemu jste.

Takže jsem se obrátila svůj zájem zpátky na Erasmus.

A chtěla jsem tam jet co nejdřív.


No jo, ale proč ve třeťáku?

Už na setkání zájemců o Erasmus jsem se dozvěděla, že jet pryč ve třeťáku není dobrý nápad (kvůli kašli kašli určitému ústavu kašli kašli). Dokonce je prý na jiných fakultách Erasmus do třeťáku zakázaný. Normální člověk by si v tu chvíli řekl, že ještě počká, na lepší podmínky. Ne tak já.

Po víc jak půl roku jsem si přehřívala mozkovou hmotu a skládala si pro a proti zahraničního výjezdu ve třetím ročníku. Nebyla jsem úplně rozhodnutá až do poslední chvíle odeslání přihlášky. 

A vlastně ani potom. Ale to už je zase jiný příběh.

A teď přijde velký přiznání. Nakonec ze všeho ve mně zvítězila moje vnitřní intuice a puzení, že prostě potřebuju někam aspoň na půlrok vypadnout, šlápnout na zmizík. Nebo se něco špatnýho stane.
Jo a taky mám to nadání dělat věci opačně, než mi lidi říkají.

Takhle jednoduchý to v závěru bylo.

Ale pokud by vás zajímaly i ty jiné důvody, předestírám je před vás:
  • Když žádáte o možnost vyjet na Erasmus, perete se o ní s dalšími studenty a jedním z hodnotících kritérií je i váš prospěch. A já si byla jistá, že po letním kombu biochemky s fyziolou na můj průměr nebude hezký pohled a pojedu leda tak do Polska, v tom lepším případě. Tohle pro mě byla primární věc.
  • Čím starší jste, tím je větší šance, že se vám nikam nebude chtít, protože pohodlnost, usazenost... Není to tak vždycky, ale sama na sobě cítím moje hnízdící (ne těhotenský!!) tendence, takže jsem byla přesvědčená, že musím jednat.
  • Moje cestovatelská touha.
  • Strach, že mi ten Erasmus fakt zruší.
  • V prvopočátcích přemýšlení jsem neměla přítele, takže jsem považovala smysluplnější odjet dřív než si nějakýho najdu. Ale život je plný překvapení :D

Moje ségra mi vždycky opakovala, že jestli jí něco na jejích studiích mrzí, tak je to, že nevyjela na Erasmus. Tak jsem tady!

A vy byste měli taky :)
Asi bych ze svýho instagramu měla přestat dělat druhej blog :D

5 komentářů:

  1. Vypadá to super, držím palce, ať se vše daří. A ta příroda...! Těším se do Česka na naše lesy, Španělsko je tak vyprahlý. 😃
    Možná jsem to přehlídla, ale jak to vypadá s tím uznáním předmětů? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Příroda je super, miluju jezera a těch je tady na severu požehnaně. Už abych odjela na výlet do Finska :)
      Uznání nevypadá moc nijak, protože mi nikdo z LFP není schopný odepsat. A stejně se to pořádně rozsekne až při návratu - nejdřív musím ty zkoušky tady udělat a zatím to vypadá, že mám na to jen jeden pokus :/ Takže se snažím, vzdávám a čekám jak to dopadne :D Tohle je prostě strašně nedomyšlený.

      Vymazat
    2. Pane jo, máš to dost komplikovaný. Každopádně užívej Litvu, jezera, jídlo, noví lidí, Finsko... A nestresuj se tím, co bude či nebude. Nějak to dopadne! 😊 😃

      Vymazat
    3. Neboj, už jsem na tuhle "pohodindu" najela :) Ono to jinak ani nejde, to by si člověk ten Erasmus úplně zničil.

      Vymazat
  2. Já jsem byl na Erasmu dvakrát a vždycky to bylo super. :) Člověk ani nemusí jezdit někam daleko. Jednou jsem byl v Dánsku a pak v Polsku, kde jsem díky tomu získal nabídku na praca Kraków, kde se teď profesně nacházím. Navíc jsem si po roce v Polsku s vedením firmy domluvil i možnost občasné práce z domu, takže teď do Krakowa jezdím tak jednou až dvakrát do měsíce. ;-)

    OdpovědětVymazat