sobota 12. srpna 2017

Biochemie

Biochemie je dvousemestrální předmět, který vás bude provázet celý druhý ročník a v létě z ní budete skládat zkoušku spolu s fyziologií. To není úplně zrovna ta nejlepší zkoušková kombinace, protože oba předměty jsou obsáhlé a náročné, takže si připravte ocelové zadky a lázeň z antistresového čaje. Nervy to budou.


Těžko se objektivně hodnotí, jestli je horší zkouška z biochemie nebo z fyziologie. Biochemie má spoustu šílených názvů (beru zpět, otevřela jsem učebnici farmakologie), vzorců a hodnot, fyziologie je oproti ní zase objemnější. A taky samozřejmě strašně záleží na tom, jak se který zkoušející zrovna vyspí. Z mého pohledu je biochemka to příjemnější, ale rozhodně bych nepodceňovala ani jedno. Hodně při učení pomůže, pokud máte solidní základy z gymnázia anebo ze zkoušky z Lékařské chemie. Ale i bez toho se to dá :D

A pokud máte pocit, že ty všemožné cykly a odbourávání nikdy moc potřebovat nebudete, přináším čerstvou perličku z praxe, kdy jsem byla včera tázána na poruchy acidobazické rovnováhy a jejich vztah k množství vápníku :D Pacient trošku hyperventiloval.

Přednášky:
Přednášky se nejdříve konaly v PAV, na letní semestr nám je přesunuly do PRO. Přednáší pouze profesor Č. Rozhodnutí, jestli na ně chodit, je na vás :D Zkuste to a uvidíte. Určitě jsou výpisky z přednášek šikovné a zjistíte díky nim to, co zhruba máte umět a nemusíte se zbytečně každý cyklus učit dopodrobna (zdravím aminokyseliny). Nicméně, dají se sehnat i bez chození na přednášky, jenom díky tomu přijdete o historky o vědcích a jiných zážitcích.

Osobně jsem se na pár přednáškách ukázala, ale jinak se přiznám, že většinu času jsem šla cestou nejmenšího odporu a časové zaneprázdněnosti.



Praktika:
Praktika z biochemie probíhají formou laboratorních cvičení a jsou během roku rozdělena do čtyř bloků, přičemž po každém píšete test. V zimním semestru si vyzkoušíte různé analytické metody a pokusíte se odhalit, zda některý z vás nemá Leidenskou mutaci, v letním vás čeká klinická biochemie a enzymologie. Jeden blok v každém semestru vždy probíhá v laboratořích PRO, druhý v CHANOSu.
Některá cvičení jsou skvělá a zajímavá, jiná obyčejná až nudná. Ale myslím, že každý si v tom najde to své, ať už jako dítě měl Malého chemika nebo ne :D Ta pravá sranda začíná ve chvíli, kdy budete hodnotit (moč měla slámovou barvu a typicky zapáchala... :D) a testovat spolužákovu moč, to poznáte, jak blízké a pevné vztahy máte, zvlášť když to vyšplíchnete vedle.

Míra příjemnosti praktik hodně záleží na přiděleném vyučujícím. Po každé hodině byste měli odevzdat zpracovaný protokol. Někteří vyučující ho nevyžadují vůbec, jiným stačí jeden za skupinu, no a pak jsou tu ti, kteří chtějí od každého vlastní protokol a v tom ještě lepším případě vás na něm budou dřít a vracet třeba 3x. Za překlepy. Fakt paráda.

Pozn. CHANOS naleznete napravo vedle PAV, je to ta první podlouhlá budova. Abyste nebloudili jako já.

Zápočtové testy:
Testy si každý vyučující připravuje sám a někdy umí být fakt zákeřné. My třeba k testu - kromě tématu - měli přiřazené i zkoušení ze vzorečků a reakcí a příklady. Radím nepodceňovat, bylo nám na začátku řečeno, že na každý test máte tři pokusy a pak jdete, tak možná je ta legenda pravdivá.
Samozřejmě, že kolují vytažené testy. Nemusí se zcela shodovat, ale rozhodně získáte představu, co vás zhruba čeká :)

Materiály:
  • Biochemie od Ledviny,
  • Biochemie od Matouše,
  • Enzymologie a klinická biochemie od Černého a Kotyzy,
  • vzorečky z prváku,
  • laborky a vypracované protokoly,
  • sepsané přednášky.
Zdroj: Humor na LF MU

Zkouška:
Zkouška má klasické tři části, první je písemný test, poté jdete na ústní zkoušení, kde vás čeká přezkoušení z praktik a z teoretické části.

Písemný test se píše v posluchárně PAV a je docela nepříjemný. Určitě všema deseti doporučuju, abyste si prošli vytažené testy z loňských let (ráda posloužím, napište), protože my letos měli strukturálně úplně to samé. Přiřazování metabolitů, produktů, enzymů a koenzymů (!!) k cyklům (v některých variantách jste k cyklu mohli přiřadit více látek), počet uhlíků a dusíků v dané látce, zda je látka ketogenní nebo glukogenní, řazení vzorců do cyklu/reakce + doplňkové otázky, počítání výtěžku ATP, určení poruchy ABR (což jsem moc nechápala, protože jsme nic takového na praktikách nedělali)... A samostatně se hodnotila tabulka referenčních hodnot, kde jste museli mít 100 %, jinak by prý byl u ústní velký problém (jestli to tak reálně bylo, nevím). 
Test musíte napsat na 60 %, abyste postoupili k další části zkoušky. Pokud ústní zkoušení neuděláte, test musíte psát znova! Zároveň se ho snažte napsat co nejlépe, lidé s hraničním počtem bodů od ústní odcházeli někdy dost rychle.


Na ústní zkoušce si taháte 2 kartičky, jednu s 2 otázkami na praktickou část, druhou se 4 otázkami k teoretické části. Praktická část umí potrápit, jednak proto, že se na ní člověk většinou nejvíc vykašle, druhak taky záleží na přiděleném zkoušejícím. Hodně chtějí samozřejmě vědět návaznosti - jakou poruchy může signalizovat zvýšené ALT nebo zase zvýšená hustota moči. Ale jinak platí, že pan M., ačkoliv umí zamotat, je v známkování strašně hodný :) Vděčím mu jak za Lékařskou chemii, tak Biochemii.
U zkoušení z teoretické části se vyplatí na potítku sepsat úplně všechno co víte, dopodrobna, a nakreslit některé vzorce (např. aminokyseliny, hlavní metabolity cyklů - glykolýzu bych řekla, že umět určitě nakreslit celou). Dobrá a přesvědčivá příprava na papíře vám může vyhrát celou zkoušku, protože třeba v mém případě mě profesor Č. nechal vždycky říct jenom začátek, projel si, co mám napsané na papíře a pokud mu to stačilo, tak se akorát doptal na pár otázek. Ale některé zkoušecí dny mu prý tohle nestačilo, asi záleželo na náladě...

Termínů na zkoušku byl podle mě dostatek, ačkoliv na ty poslední červnové a jeden červencový byl docela nátřesk, ale lidi se samozřejmě odhlašovali. Kapacita je 50 míst na termín. Zároveň (pokud se nepletu, případně mě prosím opravte) platí, že v září můžete jít jen na opravné termíny.

Moje rady&tipy:
  • Pokud nejste s chemií zrovna kamarádi, není na škodu si mírně osvěžit základy, ať vás nezaskočí třeba otázka o redukujících účincích sacharidů.
  • Určitě nevynechejte připomenutí základních vzorců, zase se vám bude hodit těch 6 papírů z prváku (i když je trochu seškrtejte).
  • Z většiny jsem vycházela z Matouše, protože mi jeho styl vyhovoval víc, ale není na škodu ho kombinovat s Ledvinou, protože v některých tématech je Matouš až moc podrobný, popř. se učit jen z Ledviny. Každý ať si najde to svoje. Já jsem si vypracovávala vlastní otázky ke zkoušce napůl s mojí skvělou ex-spolubydlící (high five! :D), kde jsem nejdřív téma zpracovala z Matouše a pak doplnila/dovysvětlila z Ledviny a z přednášek. Pokud má někdo zájem, otázky ještě pořád mám k prodeji.
  • Doporučuju zkusit předtermín, u nás na něm byli hodně hodní.
  • Nepodceňujte zápočťáky, půjde vám to učení pak rychleji.
Učení čistě na zkoušku z biochemie mi trvalo 5 dní, což zní docela hezky, ale musí se k tomu připočítat i ten fakt, že jsem se předtím učila na poslední zápočťák z klinické biochemie, díky čemuž jsem si pak pár zkouškových otázek mohla vyškrtnout, protože už jsem je znala (bílkoviny krevní plazmy, lipoproteiny atd.). A taky mě chemie baví :D Doba potřebná k naučení je samozřejmě hodně individuální věc, proto si na to vezměte tolik času, kolik potřebujete.
Jinak, já jsem šla na biochemii první, protože se mi osvědčilo chodit nejdříve na to příjemnější.

Žádné komentáře:

Okomentovat