úterý 22. srpna 2017

Topografická anatomie

Topografická anatomie je jednosemestrální předmět v zimáku, kterým konečně uzavřete anatomickou sérii. Oproti systematické anatomii si budete pískat a válet se s trávou mezi zuby, ale i přesto umí být zákeřná. Kupříkladu já jsem si s ní fakt nerozuměla (asi jako s anatomií celkově) a učení bylo utrpení. Na praxi se mě doktor při CŽK ptal na topografii inguinálního kanálu a byla jsem dutá jak bambus. Ostuda :(
All hail sluchový aparát!

Přednášky:
Konají se jednou týdně ve středu, my je měli v PAV. Rovnou se vší upřímností - byla jsem tam asi dvakrát a stačilo. Přednášel pan docent, který jel jako nafrčená fretka, nestihnete jednu věc a už se vezete. Takže jsem si ušetřila trápení a nijak tím nestrádala. Jen jsem měla trochu obavy, aby po mně u zkoušky nechtěli něco kreslit :D Ale byly liché.
Nicméně, je to na každém, jestli tam bude chodit, i tací se našli a věřím tomu, že vlastní zápisky využili.

Praktika:
Probíhají jednou za 14 dní a jsou velmi podobné předchozím praktikům ze systematické anatomie. Budete se hojně vyskytovat na pitevně, proto nezapomeňte pláště a přezůvky. Součástí výuky jsou i troje večerní pitvy.
K pitvám a popiteváku jsem něco málo psala tady a tady. Samozřejmě, že tam od vás očekávají, že znáte techniky pitvání (existuje prý video na mefanetu) a máte nastudovány veškeré struktury a regia, které budete pitvat. Ha-ha. Očekávejte, že se vás asistenti budou i ptát a ošklivě koukat.


Zápočtové testy:
Na praktikách si napíšete celkem 4 testy, a to hlavu, smysly, krk + hrudník a břicho (+ v sylabu byla i pánev, ale my jí neměli). Někdo může mít jen test, někdo poznávačku na pitevně a někdo obojí najednou. Obtížnost se liší od vyučujícího, my měli doktorku R. a nemůžu si stěžovat. Hlava byla jako poznávačka na pitevně, zbytek testy.

Materiály:

  • Grim, Druga: Základy anatomie V. - Anatomie krajin těla
  • Kos: Přehled topografické anatomie (mně to moc nesedlo, ale spousta lidí si to chválila)
  • Yokochiho atlas
  • Jiný anatomický atlas, který vám vyhovuje :D
  • Memorix anatomie pro smysly i topku
  • Čihák: Anatomie 3 pro smysly (a na opakování svalů se hodí i Anatomie 1)
  • využila jsem i internetové zdroje - wikiskripta a další dvě stránky, které uvádím níže
(tučně, co jsem využila)


Zkouška:
Skládá se z počítačového testu a ústní zkoušky.
Počítačový test hodně připomíná ten z Anatomie, ale není takovým sítem. Málokdy jsem se setkala s tím, že ho někdo neudělal. Máte 25 otázek, multiple choice. Po internetu se povalují vytažené otázky, které si určitě projděte, je tam většina toho, s čím se můžete setkat. Zbytek je stejný - i když neuspějete, neztrácíte pokus; o ten přicházíte až při třetím neúspěchu.

U ústní zkoušky si taháte triplet, který většinou kopíruje schéma hlava/smysly - končetiny - krk/hrudník/břicho/pánev. Nemyslím si, že je ústní tak jednoduchá, jak se o ní říká, stejně jako tomu není o Anatomie (jak nás klamali s tím, že stačí test a pitevna a máte zkoušku v kapse...). Půlku úspěchu podle mě tvoří zkoušející a jeho nálada. Na potítku se mnou byl spolužák, který popsal 3A4, uvnitř byl přes půl hodiny, pořád mluvil a stejně od docenta odcházel s trojkou. Lidi, kteří si vytáhli smysly, k tomu byli tázáni na CNS a všechny možný a nemožný dráhy, takže počítejte s tím, že jenom s topkou si nemusíte vystačit a chce to zopakovat i systematickou. Mě se zkoušející ptal na klinickou anatomii. Zákeřností topky zkrátka je, že se vás můžou zeptat na cokoliv z anatomie, protože už to máte vědět. Takže s tím radši počítejte.

Jak jsem se učila:
Na topku jsem měla necelý týden a nebylo to dost. Ke zkoušce jsem šla se staženým žaludkem a rezignací, že se budu učit na horách, a hlubokou černou nevědomostí v oblasti rukou, chodidel a pánve. Nakonec se ukázalo, že ty nevědomosti byly ještě hlubší než jsem si myslela a ve více tématech :D Ale táhla jsem relativně dobře (spatium para a retropharyngeum, mediastinum a regio cruris ant.), měla štěstí na skvělého zkoušejícího a taky se mi zase osvědčilo, že je důležitý nepanikařit, nehroutit se, ale bojovat a působit aspoň trochu sebevědomě (ale samozřejmě, když víte, že víte úplný prd, tak to radši zabalte).

Učila jsem se z

Už konečně žádná anatomie! (kecy, tý se nezbavím nikdy)

Žádné komentáře:

Okomentovat