pátek 25. srpna 2017

Fyziologie

Výzva: Pořád hledám sdílného účastníka přijímacích zkoušek, prosím ozvěte se mi do mailu! :)

Fyziologie je dvousemestrální předmět, královna druhého ročníku. Nastanou chvíle, kdy si z ní budete trhat ten zbytek vlasů, co vám ještě na hlavě zůstal z předchozích předmětů, a hledat si nějakou hezčí školu. Anebo vás bude bavit a zajímat. Každý jsme nějaký.

O relativitě náročnosti předmětů letního semestru jsem polemizovala v článku o biochemii. Pro mě byla fyziologie to horší. Je to druhý předmět po biologii, který mě rozbrečel ze své podstaty. Ano, den před zkouškou z anči jsem volala rodičům a bulela do telefonu, že to nedám. U fyzioly jsem ale bulela už v půlce učení, hezky u kardia a dobrou čtvrthodinu, protože #jauzsetonechciucit a #proczrovnaja. Je to sice zajímavý předmět a leckdy dává smysl, ale jen do té doby než si to musíte pamatovat.


Přednášky:
V zimáku jsou dvakrát týdně a letňáku dokonce třikrát (út, st, pá). Většinu roku jsme je měli v PAV, poté nám slavnostně otevřeli Modrou posluchárnu a přednášky se konaly tam. Přednášející se střídají po tématických blocích a skvělou věcí je, že vám vždy na email předem přistane prezentace, kterou si můžete stáhnout/vytisknout a vzít s sebou na přednášku a o to víc můžete poslouchat.

Jsou přednášky z fyzio k něčemu? To jako vždy nechám na vašem uvážení. Z mého pohledu poměrně ano. Docela poctivě jsem je odchodila až do kardia, pak se chytla na část endokríny a smysly. Prezentace jsou sice hezky zpracované, ale také hodně stručné, proto se vyplatí si do nich na přednáškách vpisovat poznámky (komplexní je dýchání, endokrína a ledviny). Pomůže vám to pak při učení na zkoušku, kdy jsou k některým okruhům omezené nebo nedostatečné zdroje. Prezentace z endokrinologie pak využijete úplně, protože jsou stavěny přesně podle sylabu a napsané je tam všechno. Víc takových materiálů! :D

Praktika:
Probíhají v UNIMEC, v zimáku asi tříhodinová, v letňáku asi čtyřhodinová. Docela nekonečná morda. Některá cvičení jsou zajímavější, jiná dost nudná, a taky hodně záleží na vyučujícím. Jedna doktorka svým skupinám dávala na hodinách testíky za plusové body a kdo měl na konci roku nejvíc bodů, ten měl dostat plyšovou červenou krvinku. A to už je na zvážení! :D já jí už totiž dlouho chci, možná jste si všimli, že jsem na krvinky trochu ujetá

Témata se prý každý rok trochu mění, naše šla takto:
  • Obecná fyziologie a vzrušivky
  • Fyziologie dýchání (fuj)
  • Fyziologie krve a imunitního systému
  • Fyziologie krevního oběhu (fuj)
  • Fyziologie GIT
  • Fyziologie CNS

Na praktikách si budete zkoušet odběr krve, natočit EKG a zaznamenávat srdeční ozvy, hodnotit jídelníčky nebo třeba měřit rozsah svého zorného pole.
Zvlášť nabírání krve se nebojte a jděte do toho, na ošetřovatelské praxi jako když to najdete! My jsme se k nabírání vůbec nedostali (byla jenom ukázka a vyprávění správného postupu) a já pak musela zneužít svojí rodinu, abych se na praxi necítila blbě, že neumím vůbec nic :D

Zápočtové testy:
Po každém tématickém bloku praktik vás čeká počítačový test s 20 otázkami ano-ne, k tomu, abyste prošli, jich správně musíte mít aspoň 16. Všechny otázky dostanete týden dopředu i se správnými odpověďmi (!). Víc jednodušší už to snad udělat nemohli :) Ty samé otázky jsou také ve zkouškovém testu, jenom obohacené o témata, která se na praktikách neprobírala.

Pokud stejně jako já si před projížděním otázek radši projdete i teorii, budete to mít chvílema krušné s materiály. Bohužel neexistuje jedna kniha, z které je dobré vycházet. Kittnar nebo Trojan vypadají komplexně, ale brát se z nich dá jenom něco, u některých témat ústav samozřejmě kopíruje jím vydaná skripta. Proto tu nechám svoje tipy, z čeho jsem se na jednotlivé testy učila já :)
  • Vzrušivky & obecná fyzio - prezentace z přednášek, tělesné tekutiny z praktik a skripta od Pučelíka - Obecná fyziologie vzrušivých tkání (dají se stáhnout a asi i sehnat na burze)
  • Dýchání - skripta Fyziologie dýchání od Slavíkové & Švíglerové
  • Krev & imunita - materiály z moodle od doktorky Chottové-Dvořákové, Trojan/Kittnar na imunitu
  • Kardio - tady je to na materiály skoupé... asi se hodně využijí přednášky, já na ně nechodila, protože mě nudily, takže si nejsem jistá. Osobně jsem využila skripta od Pučelíka - Vybrané kapitoly z fyziologie kardiovaskulárního systému, bohužel neobsahují úplně vše, proto jsem zbytek brala z Kittnara. Jo a taky slzy.
  • GIT - bohatě stačí skripta Fyziologie gastrointestinálního traktu od Švíglerové
  • Smysly - já jsem jela materiály z přednášek, protože jsem nestíhala, ale jinak jsou vyčerpávajícím způsobem zpracované v Králíčkovi - Úvod do speciální neurofyziologie
pozn.: Někdo doporučuje na všechno jenom Ganonga, s tím bohužel nemám zkušenosti.

Materiály:
viz výše, plus
  • obecná fyziologie - přednášky, popř. Kittnar/Trojan
  • ledviny - prezentace pro zubaře od doktorky Čedíkové (krátká, stručná, jasná), prezentace od doc. Kuncové, Tubulární procesy z mefanetu
  • CNS - Králíček + přednášky; EEG - na mefanetu
  • endokrinologie - přednášky
  • zkouškové otázky, které tak různě putovaly ročníkem, ale nebyly 100 % využitelné
  • fyziologický atlas
  • + existuje appka, ve které jsou veškeré testové otázky ke zkoušce a můžete se z nich dokola zkoušet (osobně nevyužito, ale přijde mi to jako super nápad)

Zkouška:
Skládá se ze tří částí - počítačový test, praktická a ústní zkouška. Není to sranda. Fyziologie je jedna z nejtěžších věcí, kterou jsem si kdy rvala do hlavy, čert vem ta léta s planimetrií a mechanikou. Moc mě netěší, že mě čekají ještě horší věci. Proto jí opravdu nepodceňujte a připravte se, pokusy můžou být cenná věc.

Počítačový test probíhá v pátek na děkanátě. Čeká vás 54 jednobodových otázek ano-ne, na které máte 30 min a minimum pro postup do další části je 38 bodů. Pokud u testu neuspějete, neztrácíte pokus, což je super zpráva. Teoreticky si tak můžete nasekat testů kolik chcete anebo ho jít jen vyzkoušet, i když na ústní ještě nejste zcela připraveni. Je tu totiž možnost (nevím nakolik oficiální) si ústní zkoušku posunout o týden později. Máte tak týden navíc na učení na ústní, kdy už můžete vynechat projíždění testových otázek, což je fajn. Prý stačí jen po testu zajít za dohlížejícím a domluvit se s ním.

Další část zkoušky probíhá společně v pondělí, na Ústavu fyziologie v UNIMEC. Na každou hodinu je napsáno osm studentů, které si mezi sebe rozdělí dva zkoušející (což už je předem dáno). Nemáte to ode mně, ale když zvednete telefon a zavoláte na ústav, můžete zkusit vysondovat, kdo v ten termín zkouší :) 
Všichni čtyři studenti jdou do jedné učebny, kde se zkouší i píše příprava. Losujete si jeden papírek se čtyřmi otázkami, z nichž jedna je vždy praktická. Na potítku je k dispozici sylabus se všemi podotázkami - určitě ho používejte. Při mém zkoušení jela zkoušející podle něj a pokud jsem nějakou podotázku vynechala, tak se na to doptala. Během přípravy si vás přísedící dojde vyzkoušet z praktické části, což je jenom taková formalitka. Stačí popsat princip pokusu/cvičení, který jste na praktikách prováděli.
Samotné ústní zkoušení pak závisí na vašem zkoušejícím. Jak moc se vyhazuje netuším, ale zatím mi přijde, že to už dost lidí udělalo a nejsou tak zlí, jak se povídá. Ale taky to může být jenom můj pocit, žádné statistiky nemám (nevím ani, kolik je nás v ročníku :D).

Termínů i míst je na fyziologii dostatek, nemusíte se bát. Před testem vám emailem přijde rozpis, na kterou hodinu se k testu máte dostavit, to samé u ústní zkoušky. Emaily chodí skrze moodle, proto si zkontrolujte, že máte nastavené jejich posílání! Stala se mi kuriózní zkušenost, kdy spolužák vůbec nevěděl, že jde k ústní, protože si myslel, že se musí přihlašovat přes SIS a email mu nepřišel. Nenechte se proto také zmást rozděleným přihlašováním na test a ústní - to platí jen pro druhé a třetí pokusy a ty, kteří si chtějí ústní posunout.



Moje rady & tipy anebo co ještě nebylo řečeno:
  • Kašlete na ostatní a nechte si na fyzio tolik času, kolik cítíte, že potřebujete. Ale zároveň si nenechte utéct termíny a zbytečně se nebojte a neposouvejte. Vše s rozvahou.
  • Dělat biochemku i fyzio v září není úplně ten nejlepší nápad.
  • Zase se mi při téhle zkoušce osvědčila síla sebevědomého vystupování a dobrého začátku. Pokud o tématu začnete dobře a je na vás vidět, že víte, o čem mluvíte, dost často vás nenechají ani dopovídat a můžete se tak vyhnout slabším částem. Ale taky samozřejmě záleží na zkoušejícím.
  • Propojujte, hledejte vysvětlující videa a nezanedbejte mnemotechnické pomůcky. Představa, že se někdo tohle jenom jako stroj nadrtí, mi přijde docela šílená. Pochopením si vážně hodně usnadníte, je to logičtější než embryologie :D

Všem, které tahle nádhera ještě čeká, přeju hodně štěstí a pevné nervy! Je to sračka, ale bohužel se nedá obejít.



Žádné komentáře:

Okomentovat